.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انجام اولين نشاء مكانيزه برنج استان گيلان

با حضور معاون وزير جهاد كشاورزي اولين نشاء مكانيزه برنج استان گيلان در سالجاري انجام شد.

شهرستان لنگرود داراي 9100 هكتار اراضي شاليزار است كه بيش از 2200 هكتار اين اراضي تجهيز و نوسازي شده است. با برنامه ريزي هاي به عمل آمده پيش بيني مي شود بيش از 400 هكتار از اراضي شاليزاري لنگرود كه عمدتا تجهيز و نوسازي شده اند به زير كشت مكانيزه برنج رود. حدود 12 هزار جعبه نشاء توسط اين مديريت طي سالهاي گذشته بين كشاورزان توزيع شده و بيشترين عمليات مكانيزه در اين شهرستان در روستاي گالشكلام از مركز خدمات جهاد كشاورزي گلسفيد صورت پذيرفته است. امسال نيز اولين نشاء مكانيزه برنج استان در اين شهرستان در روستاي سيگارود در مزرعه حميد كاظمي در سطح 2 هكتار انجام شد.

رمضان بهشتي رييس جهاد كشاورزي لنگرود گفت: استفاده از ماشين آلات هزينه هاي توليد را به شدت كاهش مي دهد نشا دستي برنج هزينه هاي غير مستقيم بسياري زيادي را بر كشاورزان تحميل مي كند، با مكانيزه كردن مراحل كاشت و برداشت مي توان حداقل 20 درصد هزينه هاي توليد برنج را در حال حاضر كاهش داد. هر هكتار برنج كاري بيش از يك و نيم ميليون تومان هزينه دارد كه بالاي 60درصد هزينه هاي توليد برنج مربوط به هزينه هاي نيروي انساني است. با توجه به اينكه انساني در بخش كشاورزي به شدت در حال پير شدن است جوانان در اين استان كمتر به كشت برنج روي مي آورند در نتيجه ماشين به راحتي جاي خود را باز مي كند.

وي افزود: ايجاد بانك نشا به عنوان مراكزي كه توليد كننده نشا باشد مي تواند مساله كشت مكانيزه برنج را يكي از پر مشقت ترين مراحل توليد برنج است، تسريع كند. عدم استقبال كشاورزان از كشت مكانيزه برنج از مشكلات زراعت برنج است. بسياري از كشاورزان با روش سنتي به كشت برنج مي پردازند.

وي ادامه داد: دستگاه وجين از ديگر دستگاه هاي بسيار با صرفه در كشت برنج است و با استفاده از دستگاه وجين كن هزينه توليد بسيار كاهش مي يابد و براي نخستين بار قرار است در سطح 10 هكتار به صورت الگويي در سايت طرح تسريع انتقال يافته ها در همين روستا استفاه شود.

دستگاه مرز كن نيز در كاهش هزينه توليد برنج تاثير گذار بوده و يك هكتار اراضي شاليزاري را در مدت يك ساعت مرز مي كند كه برابر با كار 10 نفر كارگر است و براي اولين بار در اين شهرستان مورد استفاده قرار مي گيرد.

در روش كشت مكانيزه، مصرف بذر مورد نياز تا يك سوم يعني 40 كيلو گرم در هكتار كاهش مي يابد و علاوه بر صرفه جويي در بذر و آب، كاهش هزينه هاي خزانه گيري و به حداقل رسيدن آفات نيز از مزاياي اين روش است.

در سال زراعي جاري تاكنون 84 درصد اراضي شاليزاري عمليات شخم اوليه و 2 درصد شخم دوم و آب تخت و 70 درصد احداث خزانه انجام پذيرفته است. همچنين تاكنون مقدار 2700 تن كود اوره، 600 تن فسفاته، 200 تن پتاسه و 300 تن ماكرو كامل براي شهرستان تهيه و بين كشاورزان توزيع شده است.

رييس جهاد كشاورزي لنگرود تصريح كرد: همچنين در سال 1388 به منظور تامين آب زراعي بخشي از شاليزارهاي شهرستان و نيز جهت مقابله با خشكسالي احتمالي مديريت جهادكشاورزي شهرستان لنگرود اقدام به لايروبي 19 مورد از استخرهاي ذخيره آب كه در روستاهاي تازه آباد، ليسه رود، خمير محله اطاقور، سلوش، مريدان، حاجي سرا، ديوشل، درياسر، فتيده، ليلاكوه، قاضي محله، تالش محله اجرا شد.

اين پروژه در سطح 40 هكتار با اعتباري معادل 3200 ميليون ريال كه 1500 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي تامين آب و 1700 ميليون ريال آن از محل اعتبارات حوادث غير مترقبه تامين شده است با اجراي اين پروژه ها 800 هكتار از اراضي شاليزاري در سال زراعي 89-88 از نعمت آب زراعي بهره مند مي شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

زهرا 5 آذر 1392
عالی بود

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.107 seconds.